طریفی حسینی مطرح كرد؛
لزوم معرفی مدیران و مدارس موفق و مستند سازی تجارب مدیران
به گزارش مبل زیبا، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: معرفی مدیران و مدارس موفق بعنوان قله های کارهای تحولی جهت الگو دهی به سایر مدیران و مدارس کشور از الزامات پیشبرد و استقرار الگوی مدرسه است.
به گزارش مبل زیبا به نقل از مهر، حمید طریفی حسینی در نشست تخصصی تبیین الگوی مدرسه تراز سند تحول بنیادین که از جانب پژوهشگاه مطالعات آموزش وپرورش و با حضور وزیر آموزش وپرورش برگزار گردید، اظهار داشت: مخاطب اصلی سند تحول، مدرسه است و مدرسه باید به مثابه یک سازمان راهبردی در نظر گرفته شده و مدیر مدرسه را به مثابه یک مدیر راهبردی تلقی نماییم که باید برای مدرسه خود یک برنامه راهبردی و عملیاتی ویژه داشته باشد. بدین جهت ترجمان سند تحول در سطح مدرسه و میزان درک مدیر، معلمان و دانش آموز و والدین بعنوان ذی ربطان کلیدی از این سند حائز اهمیت می باشد. این الگو تلاشی است برای رسیدن به یک فهم مشترک از ابعاد و مختصات یک مدرسه تراز در سند تحول میان سطوح ستاد تا صف و ذینفعان اصلی آن که عناصر و ارکان مدرسه هستند. طریفی حسینی اشاره کرد: علیرغم آنکه تجربه گذشته در زمینه طرح های مشابه همچون طرح های تدبیر و تعالی در وزارت آموزش وپرورش وجود دارد و باید به آن توجه گردد، اما باید تلاش شود تا با یک نگاه متفاوت و یک درک جدید و اصیل تحول مد نظر در سطح مدرسه را از راه استقرار این الگو دنبال نمود. معاون وزیر آموزش وپرورش به بیان الزامات مهم و اساسی برای دستیابی به این هدف پرداخت و اضافه کرد: تفویض اختیار مناسب به مدیران مدرسه از مهم ترین الزامات این الگو است؛ درصورتیکه در بخشنامه اجرایی مدارس که برشی از سند تحول از منظر نظامات اداری و مدیریتی مدرسه بوده و در شورای عالی آموزش وپرورش به تصویب رسیده است، سعی شده است که این تفویض اختیار صورت گیرد، ولی سطوح میانی مدیریتی به سبب درک متفاوت از این امر، بعضاً مانع از اجرای درست آن شده اند. بنابراین برای اجرایی شدن این الگو احتیاج به هماهنگی و یکپارچگی در سطح سیاست و عمل در تمام سطوح مدیریتی نظام آموزش وپرورش هستیم. طریفی حسینی با تأکید بر این نکته که تحول یک امر تدریجی و فرهنگی است و نه دستوری، اشاره کرد: این تغییر باید از پایین ترین سطح یعنی مدارس اتفاق بیافتد که برای تحقق این امر نیازمند دستیابی به یک درک مشترک از امر تحول و خصوصیت های یک مدرسه تراز از راه تعامل مؤثر و گفتگوهای بی واسطه بین مسئولین ستاد با لایه های مختلف مدیریتی درگیر تا سطح مدیران مدارس هستیم. ایشان سپس به ضرورت ایجاد یک عزم و باور ملی در میان مدیران مدارس برای قرار گرفتن در راه تحول و لزوم توانمندسازی مدیران مدارس بعنوان برنامه ریزان و راهبران اصلی جریان تربیت در سطح مدارس اشاره نموده و اظهار داشت: همانگونه که در انتصاب مدیران به صلاحیت های عمومی آنها توجه ویژه ای می شود؛ پرداختن به صلاحیت های حرفه ای و تخصصی مدیران و میزان تسلط آنها بر نگاههای تحولی و ابعاد و مختصات یک مدرسه تراز سند تحول برای راهبری امر تربیت و تحولات مدنظر سند تحول امری ضروریست و باید در جریان این توانمندسازی به جنبه های مختلف بینشی، دانشی، نگرشی و همینطور مهارت های حرفه ای آنان توجه گردد. معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش وپرورش با تأکید بر نقش مدیر مدرسه در راهبری فرآیند تحول گفت: وزارت آموزش وپرورش بزرگترین شبکه نیروی انسانی و گسترده ترین شبکه زیرساختی کشور از منظر تعداد مدارس و زیرساخت های آموزشی و پرورشی را دارد و ضروریست تا در جهت هم افزایی و شبکه سازی آنها اقدام نماییم. وی معرفی مدیران و مدارس موفق بعنوان قله های کارهای تحولی جهت الگو دهی به سایر مدیران و مدارس کشور را از دیگر الزامات پیشبرد و استقرار الگوی مدرسه تراز سند تحول در مدارس کشور دانست. طریفی حسینی همچون دیگر الزامات اجرای مطلوب این الگو را مستند سازی تجارب مدیران در فرایندهای استقرار الگو در مدارس و توجه به تجارب و کارهای انجام شده در ادوار گذشته دانست. ایشان سپس ضمن یادآوری نقش پژوهشگاه مطالعات آموزش وپرورش در احصا و مستندسازی تجارب مدیران در فرآیند استقرار این الگو در مدارس افزودند: تجربه نگاری وقتی با یک نگاه علمی و پشتوانه ی پژوهشی و تحقیقاتی همراه باشد به مرور سبب رشد و تعالی این الگو خواهد شد. معاون وزیر آموزش وپرورش نظارت و ارزیابی مستمر و نظام مند مرکز ارزیابی عملکرد و مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت وزارت آموزش وپرورش در فرآیند استقرار این الگو در مدارس کشور را از دیگر الزامات این دانست و اظهار داشت که باید ساختارها و چارچوب های نظارتی موجود با این الگو متناسب سازی شوند. به قول طریفی حسینی وجه دیگر بحث فناوری پایه کردن فرآیند راهبری این امر در سطح مدارس سراسر کشور است که با طراحی یک سامانه و داشبورد قوی مدیریتی باید شرایط را برای استقرار بهینه و نظارت بر عملکرد مدارس فراهم نمود. او در آخر ضمن تشریح اقدامات و برنامه های معاونت آموزش ابتدایی نسبت به اجرایی شدن این الگو، اشاره کرد: با یک نگاه جامع و بهره گیری از تمامی ظرفیتهای موجود همچون راهبران آموزشی و تربیتی و گروههای آموزشی و تربیتی و برگزاری دوره های توانمندسازی در طول دوره تابستان و در خلال سال تحصیلی پیش رو تلاش خواهد شد که با تشکیل یک گفتمان فراگیر در میان مدیران مدارس سطح کشور و توانمندسازی آنها زمینه استقرار بهینه این الگو از مهر ماه ۱۴۰۳ در مدارس ابتدایی کشور برقرار شود.
منبع: mobleziba.ir
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب