تحلیل کار شایسته

تحلیل کار شایسته به گزارش مبل زیبا، محققان در تحلیلی جهانی با مبحث کار شایسته توانستند به راهبردهای جدیدی در باب آزادی، عدالت، بهبود امنیت شغلی و کرامت انسانی در ایران دست یابند.


به گزارش مبل زیبا به نقل از ایرنا، محققان در تحقیقی جدید توانستند درباب موضوع "کار شایسته" (Decent Work) به نتایج قابل توجهی دست یابند که اگر در نظام کار و اشتغال کشور اجرائی شود، قطع به یقین دستاوردهای بی نظیری با خود به همراه خواهد داشت.
مرضیه بختیاری پژوهشگر و مدرس نخبه قزوینی و دانشجوی رشته حکمرانی در دانشگاه عالی دفاع ملی به همراه غلامحسین حسینی نیا نماینده ایران در سازمان بین المللی کار (ژنو) و رئیس سابق سازمان فنی و حرفه ای کشور و دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران در این مطالعه تحقیقی با یکدیگر همکاری داشته اند.
گزارش حاضر بخش کوچکی از نتایج تحقیقی این محققان است به عنوان گامی موثر در تحقق اهداف کلان اجتماعی و ارتقای شرایط کاری در کشور، به بررسی مفاهیم کلیدی و ارائه راهبردهای عملی در حوزه کار شایسته می پردازد.
این گزارش با تحلیل بیبلیومتریک ۹۴۰ سند علمی پیرامون کار شایسته، روندها و یافته های جهانی را دراین زمینه بررسی نموده و راهبردهای نوین و کاربردی و همین طور بومی و سازگار با قوانین داخلی برای بهبود شرایط کاری در ایران ارائه می دهد.


تحلیل خوشه نخست/ اقتصاد و کار شایسته

این خوشه به بررسی ابعاد مختلف کار در چهار زمینه اقتصاد مدور، اقتصاد دیجیتال، اقتصاد گیگ و اقتصاد سبز می پردازد؛ در اقتصاد مدور بر روش های پایدار و استفاده مجدد از منابع، در اقتصاد دیجیتال بررسی تاثیر تکنولوژی های جدید بر کار و اشتغال، در اقتصاد گیگ به تحلیل تحولات بازار کار و نقش مشاغل موقت و در اقتصاد سبز بر حفظ محیط زیست و توسعه پایدار تاکید گردیده است.

تاثیرات اجتماعی و اقتصادی

این خوشه به بررسی تاثیرات اقتصادی و اجتماعی کار شایسته بر رشد اقتصادی و رفاه اجتماعی می پردازد و شرایط اقتصادی در رابطه با کار را تحلیل می کند؛ جلب مشارکت ذینفعان و همکاری بین دولت، کارفرمایان و کارگران، کارآفرینی و کارآیی اقتصادی، کار الزامی و استثمار کارکنان، بردگی مدرن و کار خردسالان از محورهای کلیدی این بخش است.

حقوق و شرایط کار

در این خوشه، به شناسایی و مقابله با اشکال مختلف کار اجباری، حقوق کارگران و شرایط ایمنی در محیط کار پرداخته می شود؛ امنیت شغلی، عدالت در محیط کار، آزادی شغلی و کرامت انسانی از نکات برجسته این سدر این حوزه هستند.
محیط زیست و پایداری
این خوشه به تحلیل تاثیرات محیطی کار و ارزیابی های زیست محیطی برای ارتقای پایداری اختصاص دارد؛ کارهای خانگی و غیر رسمی، تبعیض اجتماعی و تبعیض جنسیتی از موضوعات اصلی این خوشه محسوب می شوند.
جوانان و کارگران لطمه پذیر
توسعه نیروی کار جوان و لطمه پذیر از اهمیت ویژه ای برخوردار است، این خوشه بر استانداردهای کار، اصلاحات نیروی کار و برابری جنسیتی توسعه اقتصادی، اشغال جوانان و کارگران لطمه پذیر، آموزش عالی و توسعه مهارت آموزی، اصلاحات و استانداردهای کار، توسعه اجتماعی و برابری جنسیتی تاکید داشته و تلاش می کند تا بهبود شرایط اشتغال جوانان، زنان و کارگران لطمه پذیر را محقق سازد.


حکمرانی، مدیریت و برنامه ریزی
در این خوشه، به سیاستگذاری و برنامه ریزی برای بهبود شرایط کاری و جلب مشارکت ذینفعان پرداخته می شود.
مدیریت بحران، تغییرات اقلیمی و آینده کار، مدیریت بحران و پاندمی ها، بازار کار در دنیای امروز و آینده، تغییرات اقلیمی و صنایع، دیجیتالی شدن و آینده کار از محورهای اصلی این بخش به شمار می روند.
فناوری و آینده کار
این خوشه به بررسی تاثیرات دیجیتالی شدن و نوآوری های فناوری بر بازار کار می پردازد؛ هوش مصنوعی و رقابت پذیری، مهاجرت کارگران و کار شایسته، گزارش دهی پایدار و نیروی کار کشاورزی مدرن از موضوعات کلیدی این مجموعه بشمار می رود.
سلامت و ایمنی کار
تحلیل شرایط کار و سلامت شغلی همچون موضوعات اصلی این خوشه است که به اهمیت بهداشت جهانی و سیاست های بهداشتی نیروی کار و اتحادیه های کارگری، حقوق بشر و منابع انسانی، بهداشت جهانی و سیاست های بهداشتی، سیاست گذاری و حکمرانی در کار شایسته و نقش آفرینی سازمان های بین المللی پرداخته است.
عدالت اجتماعی
تجزیه و تحلیل تاثیرات اجتماعی و مسئولیت های اجتماعی در حوزه کار شایسته، نقش به سزایی در بهبود شرایط زندگی و کاهش نابرابری ها دارد؛ همچون موضوعات مورد توجه در این خوشه تحقیقات و مطالعات طولی کار شایسته، سازمان، رهبری و انگیزش نیروی کار، سلامت و بهداشت محیط کار و فرسودگی شغلی است.


چالش ها و فرصت ها
بررسی چالش های موجود در تحقق کار شایسته و فرصت های موجود برای بهبود شرایط کاری بسیار مهم است؛ اپیدمی ها، رفاه اجتماعی، تعادل بین کار زندگی و کیفیت اشتغال، رفاه اجتماعی، رسمی سازی مشاغل، کیفیت اشتغال، گفتگوی اجتماعی، تامین اجتماعی برای مشاغل نوظهور همچون موضوعات قابل توجه این بخش بشمار می رود.
سیاست گذاری و چارچوب های قانونی کار شایسته
محورهای اصلی این خوشه شامل قانون کار، حداقل دستمزد و ساعات کاری و انعطاف پذیری است که به عنوان پایه های اصلی کار شایسته محسوب می شوند.
تحلیل های ارائه شده در این گزارش نشان دهنده ضرورت توجه به کار شایسته به عنوان یک اصل بنیادی در ارتقای کیفیت زندگی و حفظ کرامت انسانی است.
راهبردهای پیشنهادی می توانند به عنوان نقشه راهی برای بهبود شرایط کاری در ایران عمل کنند و گامی مؤثر در امتداد تحقق عدالت اجتماعی و افزایش امنیت شغلی باشند.
در نهایت، امیدواریم که این گزارش و تحلیل ها به عنوان منبعی الهام بخش در امتداد تحقق اهداف انسانی و اخلاقی در عرصه کار شایسته مورد توجه سیاست گذاران قرار گیرد و مسیر را برای ساختن جامعه ای عادلانه تر و پایدارتر هموار سازد.
نیم نگاه: توجه به این مطالعه در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بالاتر از پیش ضروری بوده و باید مورد توجه مسئولان و متولیان عرصه اشتغال قرار گیرد، بنظر می رسد توجه بالاتر از پیش مجلس شورای اسلامی خصوصاً مرکز پژوهش های مجلس به این تحقیقات در امتداد بهره مندی از راهبردهای تقنینی ضروری خواهد بود.


0.0 / 5
167
1403/07/04
09:11:05
تگهای خبر: استاندارد , اقتصاد , امنیت , بازار
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
X
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۳



محل تبلیغ شما
مبل زیبا
mobleziba.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مبل زیبا محفوظ است

مبل زیبا

مبلمان و دکوراسیون داخلی