دانستنی های حقوقی،

سهل انگاری و قصور پزشکی مانع از شکایت بیمار نخواهد بود

سهل انگاری و قصور پزشکی مانع از شکایت بیمار نخواهد بود به گزارش مبل زیبا، یک وکیل دادگستری اظهار داشت: در صورت بروز سهل انگاری و قصور پزشکی، رضایت نامه پزشکان مانع از شکایت خانواده بیمار نخواهد بود و مطابق قانون فرد متخطی مجازات خواهد شد.



به گزارش مبل زیبا به نقل از مهر، درباب قصور و سهل انگاری پزشکان در قانون اساسی، اصل بر این است که پزشک مرتکب هیچ نوع غفلت و کوتاهی نشود. اما چنانچه بیمار ادعایی بر اساس قصور پزشکی پزشک داشته باشد، باید ادله و مدارک قوی برای اثبات ادعای خود بر اساس بی احتیاطی و بی مبالاتی پزشک برای ارائه داشته باشد. در احراز قصور پزشکی، اگر مدارک و شواهد ارائه شده و نامه پزشک قانونی قصور را تأیید کند، مرجع قضائی مربوطه، رأی بر محکومیت پزشک صادر می کند. در همین این راستا زینب ریاضت وکیل دادگستری در گفت و گو با خبرنگار قضائی مهر بیان کرد: قصور در امور پزشکی جرم شمرده می شود و اگر مرتکب پزشک و یا پزشک نما باشد و بیمار لطمه ببیند یا فوت کند، در هر دو صورت در قانون برای قصور، مجازات در نظر گرفته شده است. منظور از قصور پزشکی چیست؟ ریاضت اظهار داشت: ماده ۱۴۵ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ اختصاص به جرایم غیر عمد دارد، و جرایم پزشکی نیز عموماً از «جرایم غیر عمد» شمرده می شود. گفته شده که در این جرایم عنصر معنوی جرم «تقصیر» است، مگر این که اثبات نشود. این جنایت غیرعمدی، اعم شبه عمدی و خطای محض است. در تبصره همین ماده ذکر شده که منظور از تقصیر بی احتیاطی و بی مبالاتی است. اگر شخصی غفلت کند و یا مهارت کافی نداشته باشد از مصادیق بی احتیاطی شمرده می شود. وی افزود: در جرایم پزشکی در اول بحث احراز قصور مطرح است، یعنی باید مشخص شود که پزشک چه قصوری انجام داده، و این که آیا شخص پزشک بوده یا خیر. اگر شماره نظام پزشکی باشد و به عنوان مثال عمل جراحی یا اموری که در رابطه با تخصص اش نیست را انجام دهد «مداخله در امر پزشکی» شمرده می شود، و طبق ماده ۳ مقررات امور پزشکی و دارویی مجازات برای فرد در نظر گرفته شده است، و اگر حتی پزشک باشد نیز می تواند در صورت قصور پزشکی» مجازات شود. برای اثبات قصور پزشکی، چارچوب قانونی و عرف پزشکی هم در نظر قاضی اثرگذار خواهد بود.



چه نهادی مرجع رسیدگی به جرایم پزشکی را دارد؟ این وکیل دادگستری اظهار داشت: هم اکنون ما خیلی از پزشکان را داریم که پروانه پزشکی گرفتن نکرده اند و یا پزشک عمومی هستند که به امور زیبایی و جراحی می پردازند، این موارد تحت عنوان مداخله فرد فاقد صلاحیت در امور پزشکی و همین طور سایر جرایم پزشکان در «دادسرای جرایم پزشکی» قابل رسیدگی است و بعد از صدور قرار دادگاه کیفری رأی صادر می کند. آیا برای قصور پزشکی می توان دیه گرفت؟ ریاضت درباب دیه در صورت وقوع جرایم پزشکی بیان کرد: همانطور که گفته شد قصور پزشکی از نوع جرایم غیر عمد است. طبق ماده ۱۴۵ قانون مجازات اسلامی، برای چنین جرایمی مقررات مربوط به دیات اعمال می شود. بدین سبب امکان مطالبه دیه از پزشک بابت قصور پزشکی وجود دارد. همین طور برای فردی که پزشک نیست و این اقدامات را انجام می دهد، علاوه بر این که مجازات حبس و جزای نقدی در نظر گرفته می شود دیه مربوطه را نیز باید پرداخت کند، میزان لطمه و درصد دیه نیز توسط کمیسیون پزشکی تعیین می شود. وی ادامه داد: ماده ۶۱۴ قانون مجازات اسلامی (تعزیرات) مقرر نموده که، هر کس عمداً به دیگری جرح یا آسیبی وارد کند که سبب نقصان یا شکستن یا از کار افتادن عضوی از اعضا یا منتهی به مرض دائمی یا فقدان یا نقص یکی از حواس یا منافع یا زوال عقل مجنی مقابل شود، در مواردی که قصاص امکان نداشته باشد چنانچه اقدام وی سبب بی نظمی در نظم و صیانت و امنیت جامعه یا بیم تجری مرتکب یا دیگران شود به حبس «درجه شش» محکوم خواهد شد و در صورت درخواست مجنی مقابل مرتکب به پرداخت دیه نیز محکوم می شود که این ماده هم بعضاً در مورد مداخله در امور پزشکی اجرائی و اعمال می شود. این وکیل دادگستری در ادامه اظهار داشت: اگر فردی پزشک نباشد و به ماده ۶۱۴ قانون مجازات اسلامی استناد شود مرتکب، علاوه بر اینکه، محکوم به مداخله در امر پزشکی شده تا ۵ سال حبس هم دارد.

برای احراز قصور پزشکی چه مدارکی لازم است؟ ریاضت مطرح کرد: برای اثبات ادله و مدارک قابل ارائه به دادگاه نیازمند؛ پرونده های پزشکی، تصویر از ناحیه لطمه دیده قبل و پس از عمل یا اقدام درمانی، نظریه پزشکی قانونی، کلیه مدارک پزشکی یا درمانی، نسخه تجویز شده توسط پزشک و هزینه های پرداختی به پزشک، و سایر موارد مربوطه است. آیا می توان به رضایت نامه پزشکان در هنگام قصور پزشکی استناد داشت؟ وی درباب رضایت نامه ای که پزشکان می گیرند اظهار داشت: رضایت نامه ای که پزشکان پیش از جراحی از بیمار می گیرند موضوعی است که افراد باید به آن آگاه باشند، چونکه بابت اتفاقی که هنوز رخ نداده نمی توان از شخص رضایت نامه گرفت. و داشتن برائت یا رضایت نامه به این معنا نیست که پرونده قابلیت رسیدگی ندارد، بلکه رضایت نامه ای که گرفته می شود مشروط به رعایت مقررات است و در صورت بروز سهل انگاری و قصور پزشکی، رضایت نامه مانع از شکایت خانواده بیمار نخواهد بود.


منبع:

0.0 / 5
53
1403/07/22
09:04:00
تگهای خبر: امنیت , تخصص , زیبایی , كمیسیون
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
X
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۳



محل تبلیغ شما
مبل زیبا
mobleziba.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مبل زیبا محفوظ است

مبل زیبا

مبلمان و دکوراسیون داخلی