معاون وزیر تعاون:
100 مرکز آموزش فنی و حرفه ای تا دیماه در کنار بنگاه های اقتصادی قرار می گیرند
به گزارش مبل زیبا، رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور بر نهادینه شدن «نهضت مهارت آموزی» در یک جریان ملی تاکید کرد و اظهار داشت: تا دیماه سال جاری با مشارکت بخش خصوصی ۱۰۰ مرکز آموزشی در کنار بنگاه های اقتصادی قرار می گیرد.
به گزارش مبل زیبا به نقل از خبرگزاری ایرنا از سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، «غلامحسین محمدی» روز شنبه در رابطه با میزان سودمندی آموزش ها در دوران تحصیلی، اظهار داشت: در دورانی کشور با یک شیدایی و آفت مدرک گرایی و عدم تناسب عرضه و تقاضا در بازار کسب و کار مواجه بود؛ در آن زمان مدرک تحصیلی ملاک شایستگی افراد را رقم می زند و مهارت افراد با مدرک دانشگاهی سنجیده می شد.
وی اضافه کرد: امروز شرکتهای بزرگ در دنیا به مهارت افراد، اهمیت ویژه می دهند و در سالهای اخیر در ایران هم این روند مورد بازبینی قرار گرفته و بازار کار متعلق به افرادِ دارای مهارت نه افرادِ برخوردار از مدرک تحصیلی است.
وی با اشاره به اینکه سازمان آموزش فنی و حرفه ای متولی آموزش های غیررسمی در کشور است، خاطرنشان کرد: شورایعالی آموزش و تربیت فنی، حرفه ای و مهارتی در سال ۱۳۹۶ بعنوان نهاد بالادستی این آموزش ها جهت هماهنگی در سیاستگذاری، تنظیم گری و راهبری نظام آموزش فنی، حرفه ای و مهارتی و برقراری تعامل بین دستگاههای مجری بوجود آمده است.
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با عرضه گزارشی از وضعیت سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در زیست بوم اقتصادی، نظارت مهارت و نظام صلاحیت حرفه ای، اظهار داشت: در کل ۴۳۸ حرفه و مهارت وجود دارد که برای آنها نظام صلاحیت شغلی و حرفه ای تدوین شده است و بر مبنای استانداردهای این سازمان هر حرفه از چند شغلی و هر شغلی از چند شایستگی تشکیل می شود و در نظام سنجش مهارت حرفه ای میزان مهارت های نرم، اخلاق حرفه ای و آشنایی با اصول کسب و کار افراد هم مورد سنجش قرار می گیرد.
وی با تاکید بر نهادینه سازی نظام سنجش صلاحیت حرفه ای مانند نظام مهندسی در کشور، بیان داشت: در این نظام، توانمندی ها و میزان سطح مهارت نیروی انسانی تعیین می شود که میتوان بر مبنای آن بستری مناسب برای استعدادسنجی و ارتقاء شایستگی های حرفه ای آنان فراهم آورد.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای با بیان اینکه، مهارت احتیاج به مشارکت جدی همه اجزای زیست بوم اقتصادی، اجتماعی و آموزشی دارد، تصریح کرد: نظام اشتغال تک پارامتری نیست و فقط به مهارت افراد بستگی ندارد و به پارامترهای دیگر مانند حقوق و دستمزد، سختی کار و... هم وابسته است و بنابراین طرفداران رشته های صنعتی دارای شیب منفی نسبت رشته های خدماتی است.
محمدی، ۷۰۰ مرکز آموزش فنی و حرفه ای دولتی، بیشتر از ۴۳۰۰ مرکز جوار و بین کارگاهی، ۴۵ هزار آموزشگاه آزاد و فعالیت بیشتر از ۲۰ هزار آموزشگاه، ۱۲ میلیون مترمربع فضا، بیشتر از ۱۲ نفر نیروی انسانی و... را از ظرفیتهای این سازمان در تربیت نیروی انسانی ماهر برشمرد و اضافه کرد: با رصد اشتغال کارآموزان به این برآورد رسیدیم که بیشتر از ۵۰ درصد افراد با مهارتی که از راه آموزش ها کسب کرده اند، موفق شدند به سر کار بروند.
وی افزود: حالا خیلی از شهرک های صنعتی مشکل جذب نیروی ماهر دارند که نشان داده است شغل وجود دارد ولی نیروی انسانی ماهر برای انجام آن تربیت نشده است.
معاون وزیر تعاون خاطرنشان کرد: قرار دادن ۱۰۰ مرکز آموزش فنی و حرفه ای کشور تا دیماه سالجاری با مشارکت بخش خصوصی در کنار بنگاه های اقتصادی و بازار کسب و کار از برنامه های تحولی این سازمان در تقاضامحور نمودن آموزش های مهارتی بر مبنای قوانین است.
وی ضمن اشاره به بیشتر از ۳ همت بودجه این سازمان، اضافه کرد: سازمان آموزش فنی و حرفه ای با دو مشکل مواجه است؛ نخست این که منابع جاری و هزینه ای سازمان کفاف معیشت همکاران را نمی دهد و میانگین و معدل دریافتی حقوق کارکنان خیلی کم است به صورتی که ۹۵ درصد از بودجه سازمان صرف حقوق و دستمزد می شود.
محمدی با اشاره به اینکه برای اجرای برنامه های تحولی نیازمند بهره گیری از مسئولیت اجتماعی بنگاه های بزرگ اقتصادی هستیم، گام دوم این سازمان را توسعه زیرساخت های آموزشی از راه مشارکت های اقتصادی و اجتماعی با کسب و کار و مردم عنوان نمود و اظهار داشت: در این شیوه ۵ درصد از اعتبارات مسئولیت اجتماعی برخی دستگاههای اجرایی همچون وزارت نفت برای توسعه زیرساخت های آموزش های مهارتی و توانمندسازی نیروی انسانی تعلق می گیرد.
منبع: مبل زیبا
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب