واردات ماشین لباسشویی ۶۷ برابر صادرات، بازار در قبضه چین
مبل زیبا: در سال ۱۳۹۵ صادرات انواع ماشین لباسشویی درآمدی بیش از دو میلیون و ۲۰۰ هزار دلار داشته است.
به گزارش مبل زیبا به نقل از ایسنا، سازمان توسعه تجارت اخیرا به انتشار آمار تحلیلی صادرات لباسشویی پرداخته و با یك سال تاخیر وضعیت ایران و جهان در این زمینه را بررسی نموده است. در شرایطی كه گزارش مربوطه در دوازدهمین ماه سال ۱۳۹۶ انتشار یافته در نهایت در آن به بررسی وضعیت سال ۱۳۹۵ بسنده شده است.
بر این اساس در مدت مذكور كشورهای عراق، افغانستان، جمهوری كره، كنیا، آذربایجان و گرجستان مهم ترین مقاصد صادراتی محصولات ایرانی بوده اند و در مجموع صادرات این بخش نسبت به مدت مشابه آن در سال ۱۳۹۴ نزدیك۵۰ درصد كاهش داشته است. زیرا در سال ۱۳۹۴ درآمدزایی حاصل از صادرات این محصول معادل چهار میلیون و ۲۰۰ هزار دلار بوده است.
البته اگر روند صادرات این كالا در طول ۱۰ سال قبل را بررسی نماییم، این رقم رشد به نسبت خوبی نسبت به سال ۱۳۸۶ داشته اما بطور قطع صادرات انواع ماشین لباسشویی در سال۱۳۹۵ با سال های اوج آن فاصله داشته است. در سال ۱۳۸۶ صادرات این بخش تنها ۳۰۰ هزار دلار بوده كه این رقم به تدریج رشد كرده و در سال ۱۳۸۹ كه بیشترین صادرات در این بخش را شاهد بودیم به پنج میلیون دلار رسیده است.
واردات ۶۷ برابر صادرات
اما در حوزه واردات ماشین لباسشویی در سال قبل ۱۴۹.۲ میلیون دلار كالا وارد ایران شده است كه مبدا اصلی این كالاها چین، كره، تركیه، امارات، عمان و آلمان به حساب می آید. با قیاس آمارهای واردات و صادرات این كالا مشخص می گردد در نهایت واردات انواع ماشین لباسشویی ۶۷ برابر بیشتر از صادرات آن است كه از این بازار چین بیشترین سهم را به خود اختصاص می دهد.
میزان واردات این كالا كه درسال ۱۳۹۴ معادل ۱۳۰ میلیون دلار بوده در سال ۱۳۹۵ به بیش از ۱۴۹ میلیون دلار رسیده است.
اما برای صادرات ماشین های لباسشویی ایرانی مشكلات متعددی ذكر می گردد كه همچون این مشكلات می توان به محدود بودن دامنه بازار هدف، توان پایین رقابت پذیری محصولات ایرانی با رقبای خارجی به علت عدم استفاده از تكنولوژی برتر، هوشمندسازی و استفاده از زیرساخت های الكترونیكی، عدم حمایت دولت از حضور شركت ها در نمایشگاه های بین المللی تخصصی، عدم سرمایه گذاری خارجی جهت انتقال تكنولوژی برتر، فقدان استراتژی مشخص صادراتی، نداشتن برند ملی، كوتاه مدت بودن و تغییرات زیاد در قوانین و مقررات صادرات اشاره نمود.
همچنین پایین بودن نرخ پایه ارزش صادراتی لوازم خانگی، متناسب نبودن نرخ ارز با نرخ تورم كشور، متناسب نبودن استانداردهای صادراتی با استاندارد كشورهای هدف همچون عراق، صادرات محصول با كیفیت پایین توسط شركت های غیرمعتبر از دیگر دشواری هایی است كه بر سر راه صادرات این كالا قرار دارد. از جانب دیگر در تولید انواع ماشین لباسشویی هم موانعی دیده می گردد كه همچون آنها می توان به عدم نظارت صحیح بر كیفیت كالای تولیدی، افزایش قیمت تمام شده و هزینه های سر بار، بالا بودن هزینه های مواد اولیه وارداتی، مشكل نقدینگی و تامین منابع مالی، عدم بهره برداری لازم از توان تولیدی، قاچاق كالا و واردات بی رویه محصولات مشابه و ضعف در تكنولوژی تولید و عدم سرمایه گذاری خارجی جهت انتقال تكنولوژی اشاره نمود.
این در صورتی است كه در سال ۲۰۱۶ میلادی در دنیا بالغ بر ۱۱.۹ میلیارد دلار صادرات در حوزه انواع ماشین لباسشویی صورت گرفته و بیشترین بهره از این بازار را كشورهای چین، لهستان، تركیه، آلمان و ایتالیا بعنوان بزرگ ترین صادركنندگان ماشین های لباسشویی برده اند.
مدیركل دفتر توسعه صادرات سازمان توسعه تجارت پیش از این از صادرات ۱۹۰ میلیون دلاری لوازم خانگی در ۱۰ ماهه اول سال جاری اطلاع داده و گفته است: این میزان سه درصد كاهش یافته است.
مجتبی خسروتاج- رئیس سازمان توسعه تجارت هم متذكر شده است: در بخش لوازم خانگی، خودرو و قطعات خودرو، محصولات نساجی و تجهیزات مخابراتی، ماشین سازی و تجهیزات نیروگاهی و برخی موارد دیگر تراز تجاری ما منفی بوده است. این ترازهای منفی به ما سیگنال می دهد كه در كدام بخش باید خودمان را تقویت نماییم.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب