رئیس اتحادیه فروشندگان آجیل و خشكبار:
گرانی آجیل ربطی به شب یلدا ندارد
مبل زیبا: رئیس اتحادیه فروشندگان آجیل و خشكبار افزایش قیمت خشكبار را محصول نوسانات نرخ ارز دانست و تصریح كرد این گرانی ربطی به مواردی مانند شب یلدا ندارد.
مصطفی احمدی در گفت وگو با ایسنا، هزینه های تولید در ایران را بسیار بالا دانست و اظهار نمود: در ماه های گذشته با عنایت به نوسانات نرخ ارز قیمت ها كمی افزایش یافته كه البته این مورد به مواردی مانند شب یلدا مرتبط نمی شود.
وی با اشاره به بالا رفتن قیمت پسته دربازار اظهار داشت: اگر یك محصول مانند پسته قیمتی مضاعف پیدا كند، طبیعی است كه قیمت سایر محصولات هم تغییر خواهد كرد، چون كه وقتی قیمت پسته به كیلویی ۶۰ تا ۷۰ هزار تومان می رسد، هیچ وقت تخمه ژاپنی ۱۵ هزار تومان باقی نمی ماند و قیمت آن هم حداقل ۲۵ هزار تومان می گردد.
فاصله گرفتن آجیل ایرانی از روزهای اوج
رئیس اتحادیه فروشندگان آجیل و خشكبار اضافه كرد: در سال های گذشته هزینه های بالای تولید سبب شده است شرایط متفاوتی را تجربه كنیم و در حالی كه تا ۱۵ سال قبل نخستین تولیدكننده آجیل و خشكبار دنیا بودیم، اكنون در بعضی موارد رتبه پنج و شش بازار را هم نداریم؛ بعنوان مثال تخمه كدوی مرمری ایران رتبه اول دنیا را داشت اما حالا شاید پنجمین رتبه این بخش را هم نداشته باشیم.
احمدی در پاسخ به این سئوال كه گفته می گردد در ایران به علت غیر واقعی بودن قیمت آب محصولات كشاورزی نسبت به سایر كشورها ارزان تر تولید می شوند، اظهار نمود: هزینه تولید تنها به آب مربوط نمی شود و اگر موارد متعددی مانند كود، دستمزد كارگر و... را هم در نظر بگیریم مشخص می گردد كه قیمت تولید ما در نهایت بسیار بالاست.
وی ادامه داد: تخمه آفتابگردان چینی به وفور وارد ایران می گردد حال با اینكه مدتی است به علت گرانی نرخ ارز كمی قیمت این كالا بالا رفته اما تا دو ماه قبل آفتابگردان چینی ۵۰۰۰ تومان بود و نمونه ایرانی ۱۲ تا ۱۳ هزار تومان هزینه داشت. در موارد مختلف تعرفه واردات انواع خشكبار رقم پایینی در نظر گرفته می گردد تا نیاز داخلی تامین شود اما كفایت صرف به بحث تعرفه گذاری، روند درستی نیست، چراكه در این سال ها در موارد مختلف شاهد بوده ایم كه برخی تولیدكنندگان كالای خویش را به داخل كشور نفروخته و ترجیح می دهند آن را صادر كنند. اگر بنا بر حمایت از تولید گذاشته می شود، این راه درستی نیست كه تنها تعرفه واردات كالای خارجی را كاهش یا افزایش دهیم تا در بازار داخلی شاهد تورم نباشیم.
راه بسته آجیل ایرانی به اروپا
احمدی در عین حال از ژاپن، چین، هند، روسیه و افغانستان و كشورهای آسیایی بعنوان بازارهای اصلی خشكبار ایرانی نام برد و خاطرنشان كرد: در زمینه آجیل حتی بعد از برجام به كشورهای اروپایی ورود چندانی نداشته ایم.
وی در پاسخ به این سئوال كه با عنایت به افزایش قیمت بوجود آمده قدرت خرید مردم كم نشده، متذكر شد حتی در دو ماه گذشته و با افزایش نرخ ارز قدرت خرید مردم كمتر از قبل شده است، چون كه بسیاری افراد نمی توانند پسته ۸۰ یا ۹۰ هزار تومانی را خریداری كنند. حتی اكنون توان مردم در حد همین قیمت ها هم نیست.
رئیس اتحادیه فروشندگان آجیل و خشكبار درباره سهم تولید داخل از بازار آجیل اظهار نمود: تخمه ژاپنی ۱۰۰ درصد تولید داخل است اما حدود ۵۰ درصد تخمه كدو با استفاده از واردات و عموما از چین تامین می گردد. برخی اقلام هم هستند كه اگر واردات نداشته باشند با عنایت به هزینه های سنگین تولید امكانی برای تامین آنها وجود نخواهد داشت یا حداقل قیمت ها دو برابر قیمت فعلی می گردد.
وی ادامه داد: برای تعادل بازار مجبوریم در این زمینه ها واردات داشته باشیم. بعنوان مثال بادام زمینی آستانه زمانی در كل دنیا مشتری داشت اما در سال های گذشته خیلی از تولیدكنندگان به واسطه شرایط مجبور شده اند زمین های خویش را به ویلا تبدیل نموده و بفروشند، چون كه وقتی هزینه تولید بالا می رود امكانی برای رقابت آنها باقی نمی ماند و بادام زمینی چین با نصف قیمت ایران وارد می گردد و در نهایت تولیدات ما در این بخش اصلا قابل اعتنا نبوده و اگر بخواهیم واردات چین را قطع كنیم، دیگر چیزی باقی نمی ماند.
احمدی در انتها درباره ارزش غذایی خشكبار وارداتی توضیح داد: یكی از موضوعات اصلی آن است كه هیچ یك از محصولات خارجی وارداتی ارزش غذایی نداشته و تنها ظاهر آنها شبیه آجیل ما است. چون كه اینها به گونه ای كاشت و برداشت می شوند كه عقیم شده اند اما كالاهای ایرانی ارزش غذایی و دارویی داشته و برای همین است كه از كشورهای مختلف حتی چین آجیل ایرانی وارد می كنند.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب