در برنامه تلویزیونی پرسشگر مطرح شد
آموزش و پرورش باید معاونین ثابتی داشته باشد
به گزارش مبل زیبا وزیر پیشین آموزش و پرورش اظهار داشت: آموزش و پرورش باید معاونین ثابتی داشته باشد كه خط كاری سندتحول را دنبال كنند. در آموزش و پرورش هر تحولی ۱۴، ۱۵ سال نیاز دارد ولی سریع مدیران تغییر می كنند.
به گزارش مبل زیبا به نقل از مهر، علیرضا علی احمدی وزیر پیشین آموزش و پرورش در برنامه تلویزیونی پرسشگر كه شامگاه گذشته با عنوان «ساختار كلی نظام آموزش در كشور» روی آنتن رفت، با اشاره به اینكه درست است كه نیروی انسانی اصلی ترین زیرنظام تعلیم و تربیت است، اما با عنایت به تغییرو تحولات دنیا، اگر مدیریت درستی داشته باشیم همه این زیرنظام ها میتوانند پوشش داده شوند اظهار داشت: امروز نمی توانیم به صورت شایسته پاسخگوی نیازها باشیم. البته مدیریت نظام تعلیم و تربیت به مفهوم گسترده مدنظر است و نه فقط وزارت آموزش و پرورش.
وی ادامه داد: یكی از موانع پیشرفت آموزش و پرورش نگاه سازمان برنامه و بودجه و دولت می باشد كه اغلب آموزش و پرورش را دستگاه هزینه ای می بینند بنابراین همواره مشكل مالی وجود داشته و حالا حالاها ادامه خواهد داشت. با این رویكرد اگر به موقع تدبیر كرده و جذب به موقع نیرو داشته باشیم و آموزش های تكمیلی داده شود معلمان بدرستی وارد سیستم میشوند. اما حالا عده ای نیازمند كار در مقابل مجلس اعتراض میكنند و مجلس قیودی و قواعدی را برای بكارگیری آنها معین میكند در حالیكه امكان دارد برای آموزش و پرورش مناسب و آماده نباشند.
وزیر اسبق آموزش و پرورش با اشاره به اینكه زمانی كه در آموزش و پرورش بودم نیروی انسانی را از راه بازنشستگی قبل از موعد ساماندهی و كاهش دادیم اظهار داشت: در آن مقطع كسری بودجه آموزش و پرورش رفع شد و بدهی ۱۷ سال قبل را تاییدیه كردیم. ۱۷۵ هزار نفر بازنشسته كردیم. هم صورت كسر، افزایش سنواتی داشت و هم۱۷۵ هزار نفر بازنشسته شدند. البته معتقد بودم ۱۰۰ هزار نفر دیگر باید بروند و تعداد دیگری به تناسب در بخش های مورد نیاز تزریق شوند.
علی احمدی افزود: حالا مشكل این است كه مدیریت آموزش و پرورش دست خودش نیست و به جاهای دیگر برمی گردد. مثلا اگر آموزش و پرورش نیرو می خواهد باید از سازمان برنامه و امور استخدامی مجوز بگیرد. یا شاهد می باشیم كه در مقابل مجلس عده ای افراد جویای شغل بعنوان حق التدریس اعتراض میكردند و به نمایندگان فشار می آوردند تا این تعداد نیرو وارد آموزش و پرورش شوند.
وی با تاكید بر اینكه اگر می خواهیم معلم انگیزه و منزلت و توانمندی داشته باشد باید بدرستی مدیریت نماییم و اختیارات لازم را به معلم بدهیم اظهار داشت: به زیرسندی در سطح مدرسه نیاز داریم كه نه تنها اختیار مدیر و معلم بلكه ارتباط مدرسه با نهادهای پیرامونی اش چون ورزش محله، شهرداری و... را مشخص و روشن كند.
وی ادامه داد: ثبات مدیریت در آموزش و پرورش كجاست؟ بسیاری كشورها كفیلی برای آموزش و پرورش دارند كه با تغییر دولت آن كفیل ثابت می ماند. آموزش و پرورش باید معاونین ثابت داشته باشد كه خط كاری سندتحول را دنبال كنند. در آموزش و پرورش هر تحولی ۱۴، ۱۵ سال نیاز دارد ولی سریع مدیران تغییر می كنند. از سویی معلم كه نمی تواند آتش به اختیار خودش كار كند باید از بالا اختیاراتی به او داده شود.
علی احمدی به لزوم ایجاد تحولاتی برای تفویض اختیارات به مدارس و معلم ها اشاره نمود و اظهار داشت: شایستگی سالاری و استفاده از تمام بدنه آموزش و پرورش برای انتخاب مدیران لازم است و باید از مدیران واجد شرایط و داوطلب علاقه مند دعوت و آنها را رتبه بندی كرد. می توان با مشاركت اولیا و كمك دولت مدارس را هیئت امنایی اداره نماییم و معلمان را همراه با مدیران قرار بدهیم و اگر معلمی خلاقیت و نوآوری دارد و در برنامه های جانبی مدرسه شركت می كند حقوق دومی از جانب هیئت امنای مدرسه برای او منظور شود. اگر رضایت خانواده ها جلب شود مردم كمك می كنند. محمود فرشیدی وزیر اسبق آموزش و پرورش هم در این برنامه با اشاره به اینكه نمی توان مطلق اظهار داشت كه حال آموزش و پرورش خوب است یا بد اظهار نمود: نقش معلمین در آموزش و پرورش بی بدیل است. معلمان مشكلات معیشتی بسیاری دارند. در مجموع معتقدم باید به نقاط عملكردی مثبت هم توجه كرد.
وی ادامه داد: آموزش و پرورش امروز بطور قطع نیازمند تحول جدی است. نقش اصلی در این نظام بر عهده معلمان است و اگر معلم تحول خواه داشته باشیم چه بسا بتوانیم حركتی از پایین هم شروع نماییم و لزوما نگاه بالا به پایین به تحول نداشته باشیم.
وی به شروع سال تحصیلی جدید در گام دوم انقلاب و ورود نسل جوان معلمان پرنشاط و پرانرژی به مدارس اشاره نمود و گقت: با آمدن نیروهای جدید می توانیم امیدوار باشیم كه خود اینها به تحول در آموزش و پرورش كمك كنند. اگر ما به مدرسه و معلم بعنوان نهاد پویا و بالنده اختیارات بیشتری بدهیم میتوانیم شاهد تحول آفرینی بیشتر مدارس باشیم.
فرشیدی با اشاره به اینكه در همه جای كشور گرفتار بروكراسی های اداری هستیم و ادارات در آموزش و پرورش، دست و پاگیر معلم شده اند اظهار نمود: معلم ها هم ناظر ابلاغ از بالا نباشند. این امر باید بعنوان یك سیاست مهم پذیرفته شده و اجرا شود.
وزیر اسبق آموزش و پرورش با اشاره به اینكه باید از مدیریت تك بعدی كنكور محور در مدارس فاصله بگیریم، اظهار داشت: البته به تدریج حركت هایی را می توان در حوزه كتاب درسی و... آغاز كرد. معلم كارمند نیست و شان و اختیارات معلم باید مقداری شبیه دانشگاهها كه هیئت امنا دارند بشود.
وی افزود: عرصه های مختلفی برای فعالیت دانش آموزان چون شورای دانش آموزی و... وجود دارد. معلم و مدرسه را در سطح حداقلی سوادآموزی نبینیم. پیشنهادم این است كه شورایعالی اقتصاد زیرنظر رئیس جمهور تشكیل گردد. كاهش تعداد پرسنل و... نگاه اقتصادی به آموزش و پرورش است باید آورده های جدیدی برای آموزش و پرورش داشته باشیم.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب