معاون وزیر تعاون:
مهارت مهم ترین مؤلفه اشتغال است
به گزارش مبل زیبا، معاون وزیر و سرپرست سازمان آموزش فنی و حرفه ای بر تغییر ادبیات سیاستگذاری آموزش ها و به همراه داشتن پیوست آموزش های مهارتی در سطوح مختلف در امتداد ایجاد اشتغال مناسب با نیاز بازار اصرار کرد و اظهار داشت: مهارت تنها کلید اشتغال نیست، بلکه مهم ترین مؤلفه آنست.
به گزارش مبل زیبا به نقل از خبرگزاری ایرنا از سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، «غلامحسین محمدی» در همایش سراسری مدیران استانی این سازمان اظهار داشت: کارآموزان برای جذب بازار کار، علاوه بر کسب آموزش های فنی، نیازمند توسعه مهارت های نرم، تسهیلات جهت راه اندازی کسب وکار و یا وارد شدن به یک زنجیره صلاحیت هستند و حتی گاهی شاغلین به علت عدم مهارت در بنگاه های اقتصادی، گرفتار ناپایداری اشتغال می شوند که برهمین اساس ارائه آموزش های مهارتی، ایجاد و پایداری اشتغال از برنامه های پیشروی سازمان است.
وی اضافه کرد: کارآموزان برای جذب بازار کار، علاوه بر کسب آموزش های فنی، نیازمند توسعه مهارت های نرم، تسهیلات جهت راه اندازی کسب وکار و یا وارد شدن به یک زنجیره صلاحیت هستند و حتی گاهی شاغلین به علت عدم مهارت در بنگاه های اقتصادی، گرفتار ناپایداری اشتغال می شوند که ارائه آموزش های مهارتی، ایجاد و پایداری اشتغال از برنامه های پیشروی سازمان است.
وی ارائه آموزهای مهارتی بمنظور توانمندسازی نیروی انسانی و ایجاد اشتغال را بسیار حائز اهمیت دانست و اظهار داشت: در این راه باید با بوجودآوردن نگرش انتقادی به گذشته و نگرش انطباقی با کشورهای پیشرفته، زنجیره مهارت آموزی، صلاحیت حرفه ای و اشتغال را طراحی کرد.
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و با اشاره به اینکه آموزش خصوصاً کسب آموزش های مهارتی، اکسیری برای رهایی از فقر و وصل شدن به تار و پود اقتصادی کشور است، اذعان داشت: قبل از انقلاب اسلامی، دسترسی به آموزش برای اقشار مختلف جامعه کار، بسیار دشواری بود و بعد از انقلاب این معضل ریشه کن شد، اما جهت دستیابی به اشتغال مورد نیاز کسب وکار، نیازمند بازبینی سودمند و تأثیر مسیر آموزش و اصلاح فرآیندهای اجرا و عمل هستیم.
سرپرست سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور با تکیه بر اتصال کارآموزان به بنگاه های اقتصادی در امتداد اشتغال، بیان داشت: برای ایجاد و پایداری اشتغال، اتصالات نظام های مختلف، اکوسیستمی و زیست بومی فکر و عمل کردن در راستای اجتناب از موازی کاری و اتلاف هزینه های چندبرابری از مواردی است که باید جدی تر پیگیری شود.
حکمرانی داده در سازمان آموزش فنی و حرفه ای/ اتخاذ تصمیمات مناسب با داشتن داده های مناسب
وی داشتن داده و اطلاعات مناسب برای گرفتن تصمیمات درست را ضروری دانست و اذعان داشت: نظام حکمرانی داده ها در مجموعه سازمان آموزش فنی و حرفه ای و مجموعه زیست بوم آموزش فنی و حرفه ای با رویکرد سکومحوری برای اتصالات این نظام ها و مشارکت اقتصادی بنگاه های بزرگ، کوچک، دانش بنیان، مجموعه های خود اشتغالی در بکارگیری کارآموزان ماهر تکمیل می شود.
اجرای طرح ایران مهارت، توسعه آموزش های غیررسمی و دوگانه
محمدی گفت: در طرح ایران مهارت اهتمام بر این شده است که با توسعه محتوا در عرصه مهارت بوسیله توسعه زیرساخت ها و ظرفیت آموزش های دوگانه در قالب مراکز جوار و بین کارگاهی، مراکز مشترک هیأت امنائی، دولتی، غیردولتی، هنرستان ها و توسعه آن در شبکه های اجتماعی و ملی بتوانیم زنجیره بزرگی را برای آموزش های نظری و عملی فراهم نماییم.
وی از فراهم سازی زیرساخت های طرح ایران مهارت در امتداد تقویت مهارت های فنی و فناوری دانش آموزان، دانشجویان، فارغ التحصیلان بمنظور آمادگی بیشتر برای ورود به بازار کار در سال جدید میلادی آگاهی داد.
زیست بوم ملی و بین المللی مهارت
معاون وزیر با اشاره به اینکه سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، عضو سازمان بین المللی ILO است که سازمان های بزرگ بین المللی و سازمان ملل هم در آن همکاری داشته و سرمایه گزاری نموده اند، اضافه کرد: طی سالهای گذشته، همکاریهای جدی دراین خصوص تعریف شده، این سازمان باتوجه به تأثیر جدی ارتباط و رسانه در اجرای فرآیندها و با پیگیری های بسیار، موفق به ایجاد فرصت جدید با همکاری سازمان های بین المللی در توسعه زیرساخت های تولید محتوای مهارتی در کشور شده است.
بر اساس این گزارش، اولین همایش سراسری مدیران ستادی و استانی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور (دولت چهاردهم) در مرکز ملی تربیت مربی درحال برگزاری است و مدیران کل ستادی و استانی به ارائه گزارش اقدامات، ظرفیت ها، عملکردها و برنامه های پیش رو می پردازند.
منبع: mobleziba.ir
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب