برندسازی در ایران جدی گرفته نشد
مبل زیبا: سرپرست سازمان توسعه تجارت با اشاره به اینكه در آینده نزدیك انجمن ملی برند در ایران شروع به كار خواهد كرد، اظهار داشت: باید برندهایی را ایجاد نماییم كه امكان كنار گذاشتن شان با تحریم یا سایر محدودیت ها وجود نداشته باشد.
محمدرضا مودودی در گفتگو با ایسنا، اظهار نمود: یكی از مسائلی كه در اقتصاد ایران مغفول مانده و همین مساله هزینه هایی را برای كشور ایجاد كرده، نداشتن برندهای بزرگ اقتصادی در فضای بین المللی است.
به قول وی، امروز در جهان برندهایی فعال می باشند كه نه تنها به اندازه نام كشورشان شهرت دارند، كه حتی در خیلی از موارد بیشتر از این نام شهرت داشته و در خیلی از نقاط دنیا معرف كشورشان هستند.
سرپرست سازمان توسعه تجارت با بیان این كه ما در ایران هیچگاه شرایط را برای فعالیت چنین برندهایی فراهم ننموده ایم، توضیح داد: با پیگیری های انجام شده انجمن ملی برند راه اندازی می شود كه تلاش می نماییم پیگیری سیاست های آن بیشتر در اختیار بخش خصوصی باشد و دولت تنها در حوزه فراهم كردن زیرساخت ها و طراحی سیاست های كلان به اجرای این طرح كمك نماید.
مودودی افزود: امروز جهان حول برندهای بزرگ می چرخد. اگر زمانی امپراطوری های بزرگ و قدرت های نظامی مطرح بودند و در دهه های قبل میزان دسترسی به طلا یا راه اندازی زیرساخت های تولیدی اهمیت داشت، امروز برندها هستند كه می توانند نام یك كشور را مطرح كنند.
وی با اشاره به میزان اهمیت جایگاه برندی همچون بنز در اقتصاد جهان، توضیح داد: فارغ از آنكه وضعیت آلمان چگونه باشد یا یك كشور چه ارتباطاتی با دولت آلمان برقرار كند، برند بنز توانسته جایگاه خویش را در حوزه كیفیت كالاها به اثبات برساند. در چنین شرایطی این بنز است كه تعیین می كند استانداردها در حوزه خودرو باید چگونه باشد و چه تعریفی از بازار عرضه خواهد شد.
خبر ورشكستگی ارج تعجب برانگیز بود
سرپرست سازمان توسعه تجارت به برخی نمونه های داخلی در اقتصاد ایران اشاره نمود و اظهار داشت: وقتی اعلام گردید كه كارخانه ارج ورشكسته شده، این مورد تعجب برانگیز بود، چونكه ارج بیشتر از آنكه یك كارخانه یا خط تولید باشد، توانسته خویش را در بازار ایران ثابت كند، ازاین رو حتی اگر یك كارخانه یا یك خط تولید هم متوقف شود، این برند می تواند در نقطه ای دیگر كار خویش را ادامه دهد و همچنان سودآور باشد.
مودودی با بیان این كه باید زیرساخت های قانونی و چارچوب های فرهنگی برای توسعه نفوذ برندها در ایران تغییر كند، تصریح كرد: این كه ما در ایران یك كارخانه را بعنوان وثیقه بانكی می پذیریم اما ارزش یك برند را قبول نداریم، نشان دهنده ضرورت ایجاد تغییرات كلان در نگاه به این مقوله است. امروز برای توسعه بازارهای صادراتی و افزایش نفوذ باید كوشش كرد برندهایی را ایجاد نماییم كه در سطح جهان مطرح باشند و بدین سان امكان كنار گذاشتن شان با تحریم یا سایر محدودیت ها وجود نداشته باشد.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب